انواع سیم کارت از نظر اندازه به چند دسته تقسیم می شود؟

اما انواع سیم کارت از نظر اندازه از یک استاندارد خاصی و مشخصی پیروی می کنند و به طور کلی امروزه 4 نوع سیم کارت از نظر اندازه مورد استفاده قرار می گیرد که به ترتیب به معرفی آن ها می پردازیم و البته که دو مدل دیگر که خیلی رایج نیستند را نیز معرفی خواهیم کرد.

سیم کارت مینی – Mini SIM

سیم کارت مینی از چند سالی است که تا به حال مورد استفاده قرار می گرفته است و بعضی از تلفن های قدیمی و البته تلفن های خاص از این نوع سیم کارت استفاده می کرده اند. اگر بخواهیم مثالی از دستگاه هایی که از سیم کارت مینی استفاده می کنند بیاوریم می توانیم به iPhone 3GS و Nexus 4 اشاره کنیم. این سیم کارت ها همان سیم کارت هایی با اندازه معمولی هستند که امروزه هم شاهد برخی تلفن ها هستیم که همچنان از این اندازه استفاده می کنند.

سیم کارت میکرو – Micro SIM

امروزه سیم کارت میکرو از نظر اندازه استاندارد تر به نظر می رسد و تلفن های هوشمند بسیاری و تقریبا می توان گفت تمامی تلفن های هوشمند امروزی اندازه سیم کارت میکرو را به عنوان اندازه استاندارد برای شیار سیم کارت محصولات خود می شناسند. تقریبا تمام گوشی های اندرویدی سیم کارت میکرو قبول می کنند. اندازه سیم کارت میکرو به سازندگان گوشی های موبایل این امکان را داد تا تلفن هایی باریک تر بسازند. مثال هایی از تلفن های هوشمندی که سیم کارت با ندازه میکرو را پشتیبانی می کنند iPhone 4 ،iPhone 4S ،Nexus 5 و Samsung Galaxy S5 هستند.

سیم کارت نانو – Nano SIM

سیم کارت نانو در حال حاضر کوچک ترین سیم کارت موجود است. در دوره ای از زمان بین کمپانی اپل و نوکیا بحث جدی بوجود آمده بود چرا که اپل فقصد داشت، سیم کارت نانو را به عنوان استانداردی جدید در سیم کارت از نظر اندازه جا بی اندازد.

سیم کارت نانو از سیم کارت میکرو بسیار کوچک تر است و فقط جیپ سیم کارت از کل قاب آن باقی می ماند یعنی هیچ بخش پلاستیکی در سیم کارت با این اندازه وجود نخواهد داشت.

کمپانی اپل از مدل iPhone 5 سیم کارت نانو را به عنوان اندازه استاندارد سیم کارت روی محصولات خود پشتیبانی کرد و تا به حال نیز تنها اندازه ای از سیم کارت است که می توانید روی گوشی های اپل از آن استفاده کنید. نوکیا هم در برخی از مدل های خود مانند Nokia Lumia 1520 و Nokia Lumia Icon سیم کارت نانو را مورد پذیر قرار داد و در بین گوشی های اندرویدی کمپانی اچ تی سی با شروع از مدل HTC One M8 از سیم کارت نانو استفاده کرد.

اما انواع سیم کارت از نظر اندازه فقط به همین 4 مدل ختم نمی شوند، بلکه دو مدل سیم کارت دیگر وجود دارد که البته دیگر از آن ها استفاده نمی شود و از آن ها فقط اسمی باقی مانده است و بس!

سیم کارت جاسازی شده – Embedded SIM

سیم کارت های جاسازی شده روی تبلت ها و گوشی های هوشمند از ابتدا هم جایی نداشته اند و فقط در برنامه های کاربردی M2M مورد استفاده قرار می گرفته اند. البته پیش از این ها شایعاتی به وجود آمده بود مبنی بر این که اپل می خواهد از Embedded SIM در محصولات خود استفاده کند تا به این ترتیب مشتری بتواند اپراتور خود را در اپل استور انتخاب کنند و در همان زمان دستگاه خود را فعال کنند.

از سیم کارت جاسازی شده در بعضی از وسایل نقلیه مانند Audi سال 2015 و برخی از مدل های Volkswagen استفاده کرد که البته می بایست اپراتوری را انتخاب کنید که چنین سیم کارت هایی را هم ارائه کنند. مانند اپراتور انگلیسی Vodafone که چنین سیم کارت هایی را ارائه می کرده است.

سیم کارت اندازه کامل – Full Size SIM

زمانی که از سیم کارت های با اندازه کامل استفاده می شده است، اندازه دستگاهی که قرار بود این سیم کارت ها را در خود حمل کند اصلا ملاکی برای انتخاب نبوده است! از این سیم کارت ها امروزه اصلا دیده نمی شود و اندازه این سیم کارت ها درست به اندازه یک کارت اعتباری بوده است. دقیق فرض کنید سیم کارتی را که تازه تحویل گرفته اید و داخل پوکه است را درسته وارد دستگاه خود کنید!

افرادی که اولین کسانی بودند که صاحب گوشی موبایل شدند احتمالا با سیم کارت های با اندازه کامل آشنایی دارند. این گوشی ها در ابتدای عرضه شدن از سیم کارت ها بصورت کامل و به همراه پوکه استقبال می کردند.

اما در بین این اندازه در حال حاضر رایج ترین اندازه سیم کارت را می توان سیم کارت میکرو معرفی کرد که در اکثر تلفن های هوشمند امروزی مورد استفاده قرار می گیرد.


تماس با ما